IbU AinUl,ALiF &Aisy

Parenting,Lifestye,Review,Contest & Giveaway EMAIL:adna2029@gmail.com

Latest Post
Loading...
Copy Close

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم‬ ...

Mini Contest Hari Guru 2014: Sebuah Kenangan



Assalmmualaikum terlebih dahulu di ucapkan..

mini contest
                                                               klik banner di atas yer..

                               kisah ana yang tak dapat di lupakan bila di zaman persekolahan..

 
ana teringat dekat seorang cikgu tapi dia dah kembali kerahmatullah..
jom kita sedekahkan dia al-fatihah..
 
Nama guru ni Cikgu Latfi seorang guru disiplin di sekolah SMKBBKH..guru ni jgk mengajar ana kemahiran hidup bersepadu pilihan 3 dari tingkatan 1 hingga tingkatan 3 ana tak ambik ekonomi rumah tangga hihihii tu sampai sekarang xberapa nk mahir memasak n menjahit..tapi bila ana masuk tingkatan 4 ana ambik perdagangan n ekonomi..ana xambik sains pertanian..bila selisih dengan dia boleh dia panggil ana murtad adeh sebab apa sebab xambik sains pertanian dengan dia hahaha..tapi dgn panggilan tu ana ingat dia sampai sekarang dah beranak 2 pun..walaupun hanya tinggal nama dia sahaja.. kat sekolah semua anak2 murid takut dekat dia..huhuu garang sgt sekali dia jerkah boleh terkucil taw tak..tp tp tp kan ramai anak2 murid dia berjaya dgn ketegasan n kegarangan dari dia..ramai anak2 murid dia masih sayang akan dia termasuklah ana sendiri..


Payah kami menabur padi
Nenas juga ditanam orang
Payah kami menabur budi
Emas juga dipandang orang

Tinggi bukit gilang-gemilang
Air laut tenang-tenangan
Budi sedikit tidakkan hilang
Itu menjadi kenang-kenangan

Jentayu burung jentayu
Hinggap dibalik pokok mayang
Bunga kembang akan layu
Budi baik bilakan hilang

Biarlah orang bertanam buluh
Mari kita bertanam padi
Biarlah orang bertanam musuh
Marilah kita bertanam budi

Ayam jantan siayam jalak
Jaguh Siantan nama diberi
Rezeki tidak saya tolak
Musuh tidak saya cari

Jikalau kita bertanam padi
Senanglah makan adik-beradik
Jikalau kita bertanam budi
Orang yang jahat menjadi baik

Baik-baik makan keladi
Keladi itu ada miangnya
Baik-baik termakan budi
Budi itu ada hutangnya

Buah nenas bawa berlayar
Dimakan sebiji di Tanjung Jati
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati

Tenanglah tenang air di laut
Sampan kolek mudik ke tanjung
Hati terkenang mulut menyebut
Budi yang baik rasa nak junjung

Cindai bercorak penuh berpita
Pakaian anak Panglima Garang
Emas dan perak pengaruh dunia
Budi yang baik dijunjung orang


Jangan suka mencabut padi
Bila dicabut hilang buahnya
Jangan suka menyebut budi
Bila disebut hilang tuahnya

Kalau keladi sudah ditanam
Jangan lagi meminta talas
Kalau budi sudah ditanam
Jangan lagi meminta balas

Singgah ke pulau menggali ubi
Kalau ke beting berdayung juga
Sepuluh kali kita berbudi
Kalau miskin terbuang juga

Sudah lama memakai gelang
Gelang berukir sirama-rama
Harimau mati meninggalkan belang
Manusia mati meninggalkan nama

Mati kayu karena benalu
Patah layu dahannya mati
Mati Melayu karena malu
Kalah Melayu termakan budi

Mencari ikan belida
Terpancing pula si ikan keli
Buat baik berpada-pada
Buat jahat jangan sekali

Jauh sungguh pergi mandi
Setapak jalan lewatkan huma
Berat sungguh menanggung budi
Seribu tahun takkan lupa

Ragi pulut dalam kati
Tapai manis dalam kuali
Selagi hidup dalam pekerti
Sampailah mati dalam budi

Pisang emas dibawa belayar
masak sebiji di atas peti
lalu diambil untuk dimakan
Hutang emas boleh dibayar
hutang budi dibawa mati
budi tuan tuhan balaskan

Kain prai baju prai
Pakaian anak raja Yamtuan
Badan berkecai tulang bercerai
Barulah lupa budimu tuan


contest hari guru
klik banner kalau nak join
Bagikan :
+
Previous
Next Post »
8 Komentar untuk "Mini Contest Hari Guru 2014: Sebuah Kenangan"

Mmg akan ada guru yang tinggalkan kesan dalam hidup kita. All the best :)

You could certainly see your skills in the article you write.

The world hopes for even more passionate writers like you who aren't afraid to say
how they believe. At all times go after your heart.


Also visit my web blog; fifa 14 coins generator

gudluck..amboii byknya pantun hehe

Thanks for finally writing about > "Mini Contest Hari Guru 2014: Sebuah Kenangan" < Loved it!

My blog post - room humidifier [http://www.depthbook.com]

I could not refrain from commenting. Very well written!

Also visit my blog post room humidifier [http://www.peoplesinitiative.com/]

Do you have a spam issue on this site; I also am a
blogger, and I was wondering your situation; we have created some nice methods and we are
looking to exchange methods with other folks, why not shoot
me an email if interested.

My web page ... air humidifier (buckget.com)

Awesome blog! Is your theme custom made or did
you download it from somewhere? A design like yours with a few simple
tweeks would really make my blog jump out. Please let me know where you got your
design. Bless you

Review my homepage room humidifier (bmp3.xaunicom.com)

I have learn a few excellent stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.

I wonder how much attempt you set to make such a great informative
website.

Feel free to surf to my web site - humidifiers reviews; ,

,")..Terima Kasih kerana sudi utk memberi sepatah dua kata dekat ana yer...
Terbuka renda tertanggal butang,
Kebaya AcIk Ana butang selari;
Jika tiada aral melintang,
Sila LA Lagi DATANG kemari.('',

 
Template By Kunci Dunia
Back To Top