IbU AinUl,ALiF &Aisy

Parenting,Lifestye,Review,Contest & Giveaway EMAIL:adna2029@gmail.com

Latest Post
Loading...
Copy Close

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم‬ ...

Kita Marah,Anak Kecil Hati..

alhamdullilah nak kongsi sikit la pasai amarah ni huhuu anak ana yang sulung bulan sebelas ni baru cukup 4tahun..agaknya sebab nak masuk umur 4 tahun kot dalam proses memahami perasaann hahha kan bukan apa duk tengok anak sendiri tak boleh ana kuat suara sikit mula cakap "ibu jangan la marah kakak hhahaa menangis teresak2 mula la si adik pun ikut sama.."kadang2 ibu ni bukan la saja2 nak memarah awak sebab awak tu kuat sangat buat ibu naik hangin huhuu..

Bagi mereka yang suka marah-marah kat anak sendiri kerana sayang dan untuk mendidik….
1. Kita adalah orang matang, anak kita masih tak matang, mengapa yang matang perlu marah pada yang tak matang?
2. Kita orang besar, mereka orang kecil, mengapakah orang yang besar perlu marah pada orang yang kecil?
3. Kita adalah orang yang berpengalaman, anak-anak tidak pernah lagi melihat dunia… mengapakah harus kita harapkan anak-anak kita faham dan selari dengan pandangan kita…
Pernahkah terfikir mengapa dua orang marah perlu berjerit antara satu sama lain walaupun duduk bersebelah?
Pernahkah terfikir mengapa dua orang yang saling menyayangi lebih suka membisik antara satu sama lain walaupun duduk berjauhan, atau di telefon?
Apabila kita marah, dua hati adalah berjauhan, oleh itu, mereka memerlukan suara/nada yang kuat untuk berhubung. Masalahnya, makin dijerit, makin berjauhan.

 
Bagikan :
+
Previous
Next Post »
3 Komentar untuk "Kita Marah,Anak Kecil Hati.."

alaahai... tersentuhnya hati.. Huhu... Memang saya sangat-sangat cuba untuk control tak marah anak-anak... tapi kadang-kadang terkeluar jugak... huhu

betui tu kadang2 marah tu datang tanpa di minta pun aduhh susah betui nak kawal..

pd pendapat sy laa...mrh tu boleh tp jgn laa guna bahasa yg kesat..sekadar meninggikan suara rs nyer da memadai..

,")..Terima Kasih kerana sudi utk memberi sepatah dua kata dekat ana yer...
Terbuka renda tertanggal butang,
Kebaya AcIk Ana butang selari;
Jika tiada aral melintang,
Sila LA Lagi DATANG kemari.('',

 
Template By Kunci Dunia
Back To Top