IbU AinUl,ALiF &Aisy

Parenting,Lifestye,Review,Contest & Giveaway EMAIL:adna2029@gmail.com

Latest Post
Loading...
Copy Close

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم‬ ...

Lelaki Bujang Takut Nak Cari Isteri Kalau Hantaran Mahal

Perkahwinan merupakan antara detik terindah dalam kehidupan seseorang, malah agama Islam juga menggalakkan umatnya untuk berkahwin. Tetapi, ramai orang zaman sekarang lebih mementingkan adat daripada tuntutan agama.
Thumb 2f0c

Masyarakat Melayu begitu berpegang teguh kepada adat resam, terutamanya dalam tuntutan perkahwinan. Sesuatu perkahwinan akan dianggap seperti tidak lengkap jika adat resam diketepikan.

Semua orang pun mahu kahwin bukan? Tetapi, kenapa masih ramai yang belum berkahwin atau memilih untuk menangguhkan perkahwinan?

Salah satu sebabnya berkait rapat dengan kos yang perlu ditanggung. Jika difikirkan kembali, kenapa kos sesebuah perkahwinan terlalu mahal? Jom kita tinjau faktor-faktor di bawah:

1. Wang hantaran


  • Hantaran merupakan satu bentuk hadiah berupa wang tunai yang ditetapkan oleh pihak keluarga perempuan. Pada zaman ini, kadarnya berbeza-beza sehingga ada yang meletakkan nilai mengikut kelulusan wanita tersebut. Jangan terkejut pada zaman sekarang ini nilai hantaran RM10 ribu pun masih dianggap rendah!

    Sekiranya hantaran tersebut diberikan kepada wanita itu, maka wang tersebut dianggap milik keluarganya. Keluarganya boleh mengambil wang tersebut untuk menanggung kos majlis kenduri kahwin dan sebagainya.

2. Hantaran barangan


  • Antara soalan utama yang bermain di fikiran ialah "Berapa dulang perlu ada?", "Barang apa yang perlu dibeli?", "Cukupkah kalau sekadar memberi tiga dulang hantaran?", "Berapa jumlah duit yang perlu dikeluarkan?" dan lain-lain. Sememangnya, pihak pengantin pasti sibuk menentukan barang hantaran yang perlu diberikan kepada pasangan masing-masing dalam majlis perkahwinan.

    Masyarakat Melayu memang cukup pantang soal hantaran barangan. Bukan setakat itu, gubahan pada dulang-dulang hantaran pun diteliti dan diambil berat. Maklumlah, berkahwin hanya sekali seumur hidup. Jadi, segalanya perlu nampak cantik dan teratur.
    Favicon says.com

3. Pelamin dan bersanding


  • Pelamin juga adalah salah satu perkara wajib yang perlu ada pada mana-mana majlis perkahwinan. Jujurnya, amat jarang sekali sesebuah majlis perkahwinan diadakan tanpa pelamin. Ini kerana pelamin inilah yang digunakan pasangan mempelai untuk duduk bersanding di hadapan tetamu dan merupakan tempat yang paling sesuai untuk bergambar kenangan bersama ahli keluarga dan sanak saudara serta rakan-rakan yang hadir.

    Mungkin ada pihak yang mempersoalkan, "Kalau tiada pelamin, kat mana nak ambil gambar bersama pengantin?". Ketiadaan pelamin juga barangkali dianggap seperti tidak lengkap bagi sesebuah majlis perkahwinan.
    Favicon says.com

4. 'Doorgift' atau cenderamata tetamu


  • Kebanyakan majlis perkahwinan zaman sekarang mesti dilengkapi dengan 'doorgift' atau cenderamata untuk diberikan kepada tetamu yang hadir. Kalau zaman dahulu, bunga telur adalah satu bentuk 'doorgift' yang paling popular. Namun sekarang, bunga telur tidak lagi menjadi pilihan.

    Lambakan perniagaan yang menawarkan khidmat 'doorgift' untuk majlis perkahwinan menampakkan perubahan trend daripada memberi bunga telur kepada memberi sesuatu yang lebih menarik. Antaranya seperti mug, botol jar, cupcake, coklat, kotak berisi makanan dan macam-macam lagi. Boleh jadi, perbelanjaan untuk cenderamata ini sahaja mampu mencecah ribuan ribu Ringgit.
    Favicon says.com

5. Perkara-perkara lain


  • Perkara-perkara lain yang dimaksudkan adalah seperti sistem audio, kompang, silat, tepung tawar, pengacara majlis, kad undangan, hiasan majlis, jurumekap, jurunikah, jurukamera perkahwinan, gambar 'pre-wedding', gambar 'post-wedding', malam berinai dan sebagainya.
    Favicon says.com

6. Sewa tempat dan hidangan makanan


  • Mengadakan majlis walimah untuk pernikahan sepasang pengantin merupakan anjuran dan sunnah Rasulullah SAW kerana dengan adanya majlis walimah, sesuatu perkahwinan itu boleh diumumkan kepada khalayak, demikian juga para tetamu undangan boleh menghadirinya sambil bersilaturrahim dan mendoakan kebahagiaan pasangan pengantin.

    Ia juga sebagai satu tanda kesyukuran kepada Allah SWT kerana diberikan rahmatnya iaitu seorang menantu dan tanda kesyukuran ini ialah dengan menjamu tetamu makan terutama sekali yang miskin.

  • Antara perkara yang perlu ditentukan terlebih dahulu adalah jumlah tetamu jemputan untuk majlis tersebut. Setelah mendapat tahu jumlah tetamu yang akan hadir, adalah penting untuk menyewa tempat yang boleh memuatkan kesemuanya. Jumlah makanan yang dihidangkan juga penting bagi memastikan semua tetamu dapat menjamu selera tanpa ada yang tertinggal.
    Favicon says.com

7. Mahar atau mas kahwin


  • Mas kahwin adalah pemberian yang wajib diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan. Mas kahwin ini boleh terdiri daripada emas, duit, besi atau sekadar bacaan sebahagian surah Al Quran.

    Mas kahwin itu tidak dihadkan oleh syarak banyak atau sedikit, jadi untuk menentukan banyak atau sedikitnya itu terpulanglah kepada dua pihak di atas persetujuannya dan berdasarkan taraf atau darjat pengantin tersebut dan hukum syarak tidak menggalakkan mas kahwin yang terlalu tinggi yang menyebabkan kesukaran bagi pihak lelaki.

Selepas diteliti tujuh perkara di atas, tidak mustahil lah sesebuah perkahwinan menelan belanja yang sangat tinggi. Tetapi bagaimana pula jika dilihat dari sudut pandang Islam? Adakah ketujuh-tujuh perkara ini diperlukan untuk berkahwin?

Jawapannya TIDAK! Islam hanya mewajibkan perkara ketujuh di atas sahaja iaitu mahar atau mas kahwin


  • Mengikut hukum Islam, seorang lelaki yang mahu menikahi seorang perempuan WAJIB memberikan mas kahwin mengikut kadar kemampuannya dalam akad nikah.

    Tetapi, mahar yang diberikan tidak perlu terlalu mahal. Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

    ”Sebaik-baik mas kahwin ialah yang lebih rendah“. (Riwayat Abu Daud)

    Dan sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

    ”Sesungguhnya yang besar berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya“. (Riwayat Ahmad)

Bagaimana pula dengan walimatul urus atau majlis jamuan?


  • Walimah atau kenduri kahwin dianjurkan oleh Islam untuk dilaksanakan sebagai tanda kesyukuran oleh pihak pengantin kerana telah diberikan Allah dengan rezeki pernikahan. Maka penganjuran walimah ini adalah sunnah dan dilakukan semata-mata sebagai tanda kesyukuran dan untuk berkongsi kegembiraan dengan orang ramai.

    Rasulullah sendiri pernah mengadakan majlis walimah dengan hanya menjamu kurma yang telah dibuang bijinya dan dicampur susu atau gandum kepada para sahabat sempena perkahwinan baginda.

Jujurnya, perkahwinan menjadi mahal kerana tuntutan adat. Islam tidak pernah menyusahkan umatnya untuk berkahwin. Tetapi, memang susah untuk kita laksanakan syariat Islam, ditambah pula persekitaran kita yang memaksa perkara sebegini berlaku.


  • Pada zaman sekarang, ramai yang memandang tinggi terhadap hantaran berbanding mas kahwin. Apa tidaknya, ada yang seolah-olah menganggap hantaran itu wajib dan sekiranya ia tiada maka proses pernikahan tidak boleh dijalankan. Kekeliruan ini memang timbul. Hantaran hanyalah diharuskan dan tidak sama sekali diwajibkan Islam.

  • Hantaran belanja yang kini mencecah belasan ribu Ringgit adalah tambahan adat Melayu yang bukan untuk memudahkan proses berkahwin tetapi sebenarnya adalah untuk menyusahkan orang yang ingin berkahwin.

Ikuti kisah menarik tentang seorang gadis berumur 21 tahun ini yang memilih untuk berkahwin mengikut syariat Islam. Kisahnya ini memang sarat dengan pengajaran dan nasihat. KLIK PADA GAMBAR:


Bagikan :
+
Previous
Next Post »
6 Komentar untuk "Lelaki Bujang Takut Nak Cari Isteri Kalau Hantaran Mahal"

Punca kepada ramai yang memilih untuk membujang.,

tak semua macam ni. in shaa Allah ada yang masih berperikemanusiaan .

kdg2 sampai ade yg wat personal loan utk kahwin. hmm..

haffizul awk boleh berkongsi dgn bakal isteri kalau nak letak hantaran tinggi hihii

betul tu aswa leyla akak setuju tp majoriti la..org sekarang terlalu mewah

tu la areleez tp kalau boleh elakkan buat loan..

,")..Terima Kasih kerana sudi utk memberi sepatah dua kata dekat ana yer...
Terbuka renda tertanggal butang,
Kebaya AcIk Ana butang selari;
Jika tiada aral melintang,
Sila LA Lagi DATANG kemari.('',

 
Template By Kunci Dunia
Back To Top