IbU AinUl,ALiF &Aisy

Parenting,Lifestye,Review,Contest & Giveaway EMAIL:adna2029@gmail.com

Latest Post
Loading...
Copy Close

Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم‬ ...

Contest Petua dan Herba Kongsibersamanora

Masih ada Masa lg kalau anda ingin berkongsi Rahsia Petua dan Herba di blog kongsibersamanora.blogspot.com jom sama2 kita dapat manfaat dari khazanah Herba di dunia kita ini..kat blog akak yg comel dan cun tu ada anjurkan Contest yang super Best hadiahnya sangat lumayan..kalau u all nak join klik lah banner di bawah ni ya..

 http://kongsibersamanora.blogspot.com/2015/02/contest-petua-dan-herba-kongsibersamanora.html

 Kawan-kawan kata dari orang bijak pandai :

Petua ialah satu kaedah, amalan, perbuatan yang bertujuan lazimnya untuk satu maksud dan tujuan tertentu supaya ianya memberi faedah yang bersesuaian dengan maksud dan tujuan dimana ianya belum dapat di huraikan secara ilmiah. Biasanya ia bersumber dari pengalaman, ilham dan penyampaian dari mulut ke mulut. Oleh yang demikian ia hanyalah sekadar satu usaha dan panduan untuk tujuan tertentu disamping melakukan usaha yang sebaiknya.
 Manakala,

Herba pula bermaksud tumbuhan yang mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat makanan dan baunya. Herba digunakan secara meluas dalam masakan, perubatan dan kecantikan. Ia juga dikaitkan dengan rawatan akibat gangguan makhluk halus.Bahagian hijau tumbuhan herba (daunnya) digunakan secara meluas dalam pelbagai bidang. Namun, perubatan herba lebih banyak menggunakan akar, bunga, kulit pokok dan bahagian lain tumbuhan herba. Pokok yang digunakan dalam perubatan herba boleh terdiri daripada pokok herba atau pokok renek. Mana-mana bahagian pokok herba, termasuk buah, boleh digolongkan sebagai herba. Kini hampir setiap orang menggunakan herba. Ia mungkin dalam bentuk produk siap berasaskan herba, rempah ratus atau makanan harian. Kadang-kadang kita tidak sedar apa yang sedang digunakan atau dimakan, turut mengandungi bahan herba. Walaupun herba memang bermanfaat untuk kesihatan dan kecantikan, ia juga boleh memudaratkan jika diproses atau digunakan secara salah. Contohnya, herba A disahkan bermanfaat untuk merawat penyakit tertentu, tetapi herba sama boleh memudaratkan jika diambil pada dos tinggi. Dalam konteks ini, herba sepatutnya diproses dan digunakan berdasarkan standard penggunaan yang tinggi dan tepat


Apa kata penganjur -  
"Bumi Malaysia kaya dengan alam semulajadi tumbuh-tumbuhan dan herba yang tersembunyi sejuta rahsia dan mampu merawat pelbagai jenis penyakit termasuk KANSER"


haaa kan dah kata dunia kita ni penuh khazanah alam semulajadi yg boleh kita amalkan sebagai perubatan..seperti kata2 pengajur itu ana setuju 100%... kita ni kena rajin jer..insyaallah jln penyelesaiannya ada di mana-mana..yang penting DOA dan RAJIN BERUSAHA.. 

Jom ana nak perkenalkan  satu pokok yang jarang orang tahu iaitu...

 Pokok Mahkota Dewa


Namanya saja sudah cukup “gempak”kan?. Mana dapat nama ni? Walluhua’lam..Nama saintifiknya ialah Phaleria Macrocarpa. Buah ini asalnya dari Papua/Irian Jaya di Indonesia. Memang agak sukar sedikit untuk mendapatkan buah ini, tapi khasiatnya cukup banyak dengan kandungan bahan yang tertentu. ana senaraikan khasiat buah mahkota dewa di bawah ini.


 

SIFAT DAN KHASIAT MAHKOTA DEWA

Buahnya berkhasiat menghilangkan gatal (antipruritus) dan antikanser. Tetapi bijinya adalah beracun. (kena rebus dulu bijinya ok )Kandungan kimia daun mahkota dewa pula mengandungi antihistamin, alkoloid, saponin dan polifenol (lignan). Manakala kulit buah mahkota dewa mengandungi alkaloid, saponin dan flavonoid.Alkaloid berfungsi sebagai detoksifikasi yang dapat meneutral racun di dalam tubuh. Polifenol, berfungsi sebagai anti-histamin (anti-alergi).Saponin, menjadi sumber anti-bakteri dan anti-virus, meningkatkan sistem kekebalan tubuh, meningkatkan vitalitis, mengurangi kadar gula dalam darah, mengurangi penggumpalan darah.


Flavanoid, melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah, mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi penimbunan lemak pada dinding pembuluh darah,mengurangi kadar risiko penyakit jantung koroner, mengandungi anti-inflamasi (anti-radang), berfungsi sebagai anti-oksidan, membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan

ni pic real ya kawan2 hasil tangkapan masa balik bercuti raya cina baru-baru ni..huhuu baru sempat nak up sikit picnyer..memang bapa ana ada tanam ini pokok..bukan suka2 saja berkongsi maklumat tp ia adalah realiti..


ALKALOID:
Bersifat detoksifikasi, yang mampu meneutralkan racun dalam tubuh kita

SAPONIN BERMANFAAT SEBAGAI:
 
Sumber anti bakteria dan anti virus
Meningkatkan sistem imun tubuh
Mengurangkan kadar gula dalam darah
Mengurangkan penggumpalan darah

FLAVONOID YANG MAMPU:
 
1.Melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah

 terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah.

2. Mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi 

pengumpulan lemak pada dinding pembuluh darah.

3. Mengurangi kadar risiko penyakit jantung koronari.
Mengandung antiinflamasi (antiradang).


4. Berfungsi sebagai anti-oksidan.


5.Membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan.
POLIFENOL:

Berfungsi sebagai anti histamine (antialergi).





Buah Mahkota Dewa ini dapat mengubati dan mencegah berbagai penyakit seperti:-

Demam Berdarah(Denggi)
Kanser & Tumor
Hati(Hepatetis)
Darah Tinggi(Hipertensi)
Stroke/Angin Ahmar
Penyakit Jantung
Kencing Manis/Diabetes
Ginjal/Cuci darah
Keputihan
Haid tidak lancar
Reumatik( Sakit Sendi)
Lemah Syahwat
Gout & arthritis
Hepatitis (Radang Hati)
Eksim (Penyakit Kulit)
Penyakit Lumpuh
Kegemukan/obesiti
Batuk
Sesak nafas
Jerawat (menghaluskan kulit)




WAKTU MINUM

Waktu yang paling sesuai adalah sebelah malam sebelum makan.
Tetapi bagi yang baru mencubanya, elok diminum 2 kali sehari iaitu
Sekali sebelah pagi dan sekali lagi sebelah malam selama 2 bulan kemudian
Minumlah 1 kali sehari sebelum tidur.

KEKERAPAN MEMINUMNYA

Bergantung kepada situasi peminum sendiri yang merasa bagaimana perubahan keadaan fizikal yang timbul kesan tindakbalas badan terhadap mahkota dewa. Jika kadar kehangatan yang timbul agak ketara, boleh rehat seketika selepas 3 atau 4 hari minum, rehat, 2 atau 3 hari, baru minum kembali.

KESAN SAMPINGAN

Kesan sampingan yang boleh timbul akibat meminum air rebusan buah atau daun mahkota dewa buat pertama kali adalah rasa pening kepala. Ia bergantung pada kadar kepekatan air rebusan yang dibuat. Jika teramat pekat, kadar pening kepala agak ketara. Peminum harus bersabar dan bertahan kerana selepas meminum untuk kali yang kedua atau ketiga, keadaan akan menjadi stabil. 


Terdapat juga kadang kala, peminum akan merasa badan mereka lemah lesu, lengoh sendi, akibat meminum pertama kali buah mahkota dewa.

TINDAKAN YANG PERLU DIAMBIL JIKA KEADAAN LUAR BIASA

Minum lebih air kosong bagi tujuan untuk mencair air rebusan mahkota dewa yang telah diminum.

Minum susu segar

Minum secara sedikit demi sedikit jika proses ingin berubat mahu diteruskan juga.

Berhenti minum air rebusan mahkota dewa kalo rasa tak boleh tahan.

AMALKAN  SETIAP HARI

Amalkan meminum Air Buah Mahkota Dewa ini setiap hari, Insya Allah, anda akan dapat melihat sendiri perubahan pada diri anda, Antara beberapa perubahan yang akan berlaku pada diri anda setelah anda mengamalkan meminum buah mahkota dewa dalam masa 1 hingga 3 minggu adalah seperti berikut:-

1.    Setiap kali anda membuang air kecil, anda merasa amat puas, terutama diwaktu pagi selepas bangun tidur.

2.    Bagi anda yang menghisap rokok, apa bila anda membuang air besar, kadang kala najis anda akan mengeluarkan warna hitam, anda jangan terkejut, kerana sifat Buah Mahkota Dewa membersihkan toksit yang berada didalam badan anda.

3.    Bagi anda atau lelaki yang beristeri lebih dari satu, jangan risau, ANDA PASTI SENTIASA HEBAT, anda sendiri boleh lihat perubahan yang bakal berlaku.

Apa Yang cerita Best kat Blog Kak Nur Misnan aka BLOG KONGSIBERSAMANORA antaranya adalah perkongsian tentang

1.Bahaya cacing dan Petuanya  
 (ni suka baca sebab ada anak kecil yg mudah dpt jangkitan ni..try baca ya kawan2 bnyak faedahnya..)

2.Khasiat Buah dan Daun Durian Belanda 
(antara buah yg ana gemar masam masam manis rasanya)

3.Khasiat dan Kebaikan Kunyit 
(elok untuk kesihatan tubuh badan herba yg selalu kita guna untuk menyediakan dlm makanan )

 Contest Petua dan Herba KongsiBersamaNora yang dianjurkan oleh KongsiBersamaNora bersama penaja InspiredMagz.com Mazlinda.com AdamJTanOfficial ByPuji BeeVenomMalaysia.com AlphaLipidMalaysia.com BabyZoomersShoppe.com NadiaSecret.com ZieFauzi.com NorfaNil.com KhairulZamri.com
Bagikan :
+
Previous
Next Post »
3 Komentar untuk "Contest Petua dan Herba Kongsibersamanora "

,")..Terima Kasih kerana sudi utk memberi sepatah dua kata dekat ana yer...
Terbuka renda tertanggal butang,
Kebaya AcIk Ana butang selari;
Jika tiada aral melintang,
Sila LA Lagi DATANG kemari.('',

 
Template By Kunci Dunia
Back To Top