Powered by Blogger.
Kurun Najwa728 x 90

GIVEAWAY SEPANJANG TAHUN

GIVEAWAY SEPANJANG TAHUN
Jom Join Macam-macam hadiah di tawarkan

Like N Share

Kata Orang Dulu-Dulu

Hasil carian imej untuk org duluHasil carian imej untuk org dulu
1. Minum air banyak nanti urat kembang masa pantang lepas bersalin.
Kenyataan:
Zaman dulu, nak jerang air bukan senang. Nak kena ambil air kat perigi. Lepas tu kena dapatkan kayu dan hidupkan api. Arwah nenek saya pernah mengajar saya jerang air dalam periuk besar, dan bagaimana nak mengelakkan air yang dimasak tidak berbau asap api. Air yang berbau asap api, rasanya payau. Bayangkan kalau minum air banyak, tak ke kena jerang air. Susah tahu nak menjaganya. Jadi paling senang, orang dulu cakap, jangan minum air banyak. Kes naya air kena catu macam orang yang fungsi buah pinggangnya gagal. Untuk menghasilkan susu yang banyak, ibu perlu minum air yang mencukupi dalam 2 - 3 liter. Susu badan punya komponen air yang tinggi. Urat
-------------------------------
2. Makan ikan atau ayam atau telur nanti gatal tempat luka, tak kiralah sebab pembedahan atau cedera.
Kenyataan:
Zaman dulu, mana ada orang jual ayam dan telur kat pasar macam sekarang. Ayam bela sendiri. Nak ikan kena pergi menjala kat laut atau mengail kat sungai. Ingat senang-senang boleh beli kat kedai. Ayam tu makanan mewah zaman dulu-dulu. Kalau makan ayam hari-hari, habislah ayam sereban. Bukan boleh sejukbekukan ayam macam sekarang. Jadi, keluarlah petua makan ayam dan telur nanti gatal. Bukan semua kampung dekat dengan laut, nak cari ikan mak ai bukan perkara mudah. Daging lagilah. Masa hari raya atau kenduri kendara baru dapat rasa. Ikan, ayam, daging dan telur mengandungi protein yang tinggi yang amat diperlukan untuk pembaikan tisu-tisu badan.
Lainlah kalau memang ada alahan makanan tertentu. Atau ada orang memang sistem penghadaman dia tak sesuai dengan sesetengah makanan. Yang tu elak la. Anak saya alahan cili takkan saya nak bagi dia makan makanan pedas. Memang sengaja la kan cari pasal.
-------------------------------
3. Minum ais nanti badan sakit, cepat tua dan perut buncit.
Kenyataan:
Zaman dulu, yang mengusahakan ais selalu pakcik Cina yang ada peti sejukbeku yang besar. Saya masih ingat bekas loyang yang besar yang arwah nenek saya gunakan untuk membuat ais. Masa saya kecil dahulu, arwah nenek saya ada peti ais besar. Dia menjual ais yang dikeluarkan dari bekas dan dipotong menggunakan gergaji kecil. Ada anak-anak kampung datang membeli ais. Kalau bulan Ramadhan, makin laku la ais nya. Harga ais mahal, lebih mahal dari kuih-muih. Jadi, orang dulu-dulu tak bagilah kita minum ais konon-konon macam-macam la alasan. Untuk wanita kalau kita naik berat badan, lemak memang akan terkumpul kat abdomen, paha, lengan. Tak ada kaitan langsung lapisan lemak tu dengan ais. Sebenarnya tiada kajian saintifik pun yang membuktikan mitos itu benar. Tak nak buncit, pergi buat senaman, bukan dengan sapu produk bani calit.
-------------------------------
4. Mandi malam nanti kena paru-paru berair.
Kenyataan:
Zaman dulu, tandas dan bilik mandi dibina di luar rumah. Bayangkan dengan tiada bekalan elektrik, jalan nak ke luar rumah itu kan gelap. Dah gelap, memang kalau ada binatang merayap ke, memang selamatlah kena. Silap haribulan, salah langkah, terus ke dalam perigi jatuhnya. Sebab itulah orang dulu-dulu buat petua ini, nak mengelakkan kita keluar ke bilik mandi malam-malam. Zaman sekarang pusing pili air terus keluar la air. Tak payah susah-susah nak ke luar rumah. Siap ada pemanas air lagi yang boleh digunakan dengan memetik suis. Tidak mungkin kita boleh mendapat jangkitan kuman pada paru-paru (penumonia atau paru-paru berair) dengan mandi malam. Macam mana air nak masuk paru-paru kalau fikir logik sebab bita telan air pun masuk kot esofagus, sedangkan trakea kita sebelah saja dengan esofagus. Kita ada refleks dari saraf kranial yang halang air masuk trakea. Sebenarnya, mandi dengan air suam sebelum tidur merupakan salah satu cara yang dicadangkan untuk mendapatkan tidur yang lena.
-------------------------------
5. Jangan sapu rumah malam hari nanti tolak rezeki.
Kenyataan:
Rezeki itu kurniaan Allah SWT pada kita, yang bergantung pada usaha kita selagi daya sebagai manusia. Orang dulu-dulu cakap macam ni, sebab malam-malam mana ada lampu terang benderang macam kita sekarang. Dulu pakai lampu minyak tanah. Kalau malam-malam kita sapu rumah, memang tak nampak la habuk dan kotoran yang kita nak sapu tu. Bukan sebab sapu rumah belah malam tentukan rezeki kita. Orang yang kerja macam saya, malam-malam lah saya ambil peluang nak vakum dan mop rumah. Siang kan saya pergi kerja.
-------------------------------
6. Kalau lepas bersalin, jangan tersadung ibu jari kaki. Nanti bentan.
Kenyataan:
Tapi siapa yang pernah tersepak atau tersadung jari kaki, tak kiralah jari kaki mana, sakit sangat ok. Saya pernah tersepak katil bilik tetamu kat rumah saya, sampai patah tulang jari ke-4 kaki kiri. Saya tak dalam pantang pun tu. Saya yang terlebih cemerkap sampai jadi begitu. Orang dulu-dulu cakap begitu sebab dia nak kita ni berhati-hati la. Orang yang lepas bersalin, dah lah tak sihat sempurna lagi, tambah lagi pasal sakit jari kaki tersadung, tak ke kes naya.
-------------------------------
Banyak lagi pantang yang tidak masuk akal yang diamalkan oleh orang-orang kita.
Zaman dah moden. Sains dah maju. Cara hidup juga dah berubah. Lantas, petua-petua yang tidak sahih ini boleh dielakkan kerana sains membuktikan sebaliknya.
Dr. Rusyainie Ramli
Bab adab tatasusila yang orang dulu-dulu ajar pada kita, tak pula kita ikut. Orang melayu kan terkenal dengan santun budi pekertinya. Yang tu kita tak nak kita amal

4 comments:

  1. Larangan tu hanya sebagai kiasan.
    Mungkin ada maksud lain yang tersembunyi.

    ReplyDelete
  2. hi. jom la join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2018/02/wonderful-march-giveaway-by-raydah.html

    ReplyDelete
  3. aida ni plak, lagi dilarang, lagi la aida tak buat.
    berpantang is the very important moment kan.
    betol ke tak, aida tak fikir dah.
    aida memang berpantang cara kolot :)

    ReplyDelete
  4. baru tahu kenapa boleh wujud petua macam ni :D

    ReplyDelete

,")..Terima Kasih kerana sudi utk memberi sepatah dua kata dekat ana yer...
Terbuka renda tertanggal butang,
Kebaya AcIk Ana butang selari;
Jika tiada aral melintang,
Sila LA Lagi DATANG kemari.('',